Wat levert een huisstijl op

door: Debora Boon •

Wat levert een goede huisstijl in de praktijk voor je bedrijf op?

Plus: 3 dingen die je moet doen om er een succes van te maken

Een huisstijl is meer dan een kleurtje en logo, je wilt een samenhangend geheel zodat klanten je herkennen wat je onvergelijkbaar in de markt zet. Maar wat is nu een goede huisstijl? Is het noodzakelijk of leuk om te hebben? Wat levert een huisstijl nu op in de praktijk?

Wanneer kun je er trouwens beter niet in investeren?

En als je er wél voor gaat, waar moet je dan allemaal aan denken om zo’n sterke huisstijl te krijgen dat je niet meer weet waarom je ooit hebt getwijfeld?

Laten we met het begin beginnen

Wat is een huisstijl ook alweer?

Een huisstijl is eigenlijk de look en feel van je bedrijf. Het omvat elementen zoals een logo, kleur, lettertype en de manier waarop alles eruitziet. Je mail, je website of instagram bijvoorbeeld.

Je huisstijl is wat anderen zeggen als jij niet in de kamer bent.

Het idee is dat mensen, wanneer ze iets van jou zien, meteen denken: “Oh ja, dat is van dat bedrijf!, dat is goed in X” Het helpt bij het creëren van een herkenbaar gegoten in een professionaliteit jasje Het gaat erom dat je de waarden, visie en kenmerken van je bedrijf online al laat ervaren dat geeft vertrouwen en verbinding. De onderddelen zoals het logo of design zullen klanten niet zo snel gaan kletsen. Het is een ervaring, de emotie die het oproept. Dat is een huisstijl.

Voorbeeld van een huisstijl

Voor een huisstijl traject

before voorbeeld, vormgeving, huisstijl

Sfeer van het bedrijf

Na een huisstijl traject

Speelkaarten laten bedrukken, op maat ontwerp

Voor een huisstijl traject

Sfeer van het bedrijf

Na een huisstijl traject

Illustratie, bedrijven, laten maken, productillustratie

Voorbeelden waarbij je ziet dat er een professionalisering slag is gemaakt. Deze bedrijven bestonden al jaren, expertise en resultaten waren enorm hoog maar dat gaf hun huisstijl niet weer. Door deze benadering zie je de omzet en groei in hun bedrijf.

Dat komt omdat een huisstijl sfeer en gevoel meegeeft als je het juist inzet.

Wat heb je nodig voor een sterke huisstijl?

–        Leraar of maker
–        Tijd
–        Zelfkennis

Een goede leraar zie ik zelfs als essentieel. Je kunt een leraar kiezen die je handvaten geeft zodat je zelf een huisstijl kunt realiseren, zoals de cursus Brand je Merk. Of je kunt ervoor kiezen om je huisstijl te laten creëren door een leraar of maker. Het geeft inspiratie en nieuwe invalshoeken.

De tijd nemen voor je huisstijl

Tijd is belangrijker dan we denken, het is een creatief proces wat af en toe mag borrelen. Heeft ook heel erg te maken met punt

Jezelf en je bedrijf door en door leren kennen.

Een huisstijl betekent dat je opnieuw gaat kijken waar je voor staat, wie ben je, hoe voelt het als klanten met je werkt, welke klanten geven jou dat vuurtje, hoe communiceer je en welke stappen wil je nemen? Deze vragen kunnen leiden tot een kleine identiteitscrises.

Niet erg, we leren en ontdekken onszelf en je bedrijf weer op een dieper level.  

Als het (net) niet helder is dan vragen klanten wat doe je nu precies, wat kan ik verwachten? Wil je op zelfontdekking en handvaten tijdens dit proces? Dan is er de cursus Brand je Merk. Hierin neem ik je stap voor stap mee wat je helderheid en inzicht geeft waaruit een huisstijl ontstaat dat je gevoel die je in realiteit uitstraalt inzet. De tijdsduur kun je zelf bepalen.

Wat levert een goede huisstijl in de praktijk op?

+ Het legt een professionaliseringslaag over alles wat je doet (de grootste winst, naast het feit dat je je ideale klant mee aantrekt;
+ Inzicht in je bedrijf en jezelf 
+ Je visie en waarden worden weerspiegelt waarop klanten aanhaken.
+ Het geeft houvast om jezelf te laten zien en daadwerkelijk stappen te maken in de reclame.

Onderzoek wat een goede huisstijl oplevert

Naast de praktijk ben ik gek op onderzoeken op het gebied van huisstijl, (neuro)marketing, branding in combinatie met het gedrag van mensen.
Onderzoeken tonen aan:

81% van de consumenten wilt een merk vertrouwen voordat ze overwegen om iets van je te kopen
77% van de consumenten verkiezen het om te kopen van een merk dat ze volgen op instagram
55% van de eerste indruk van een merk is visueel
20% meer winst door enkel design effectief in te zetten

Mocht je inhoudelijk meer willen weten over de onderzoeken, stuur me gerust een mailtje ik deel graag de onderzoeken met je.

Is het het waard een huisstijl laten maken als starter?

Ja, zelf zou ik het als starter op zelfontdekking gaan met handvaten van een cursus. Als je net start met je onderneming verandert je klant, verandert je perspectief omdat je alle ideeën aan het uitproberen bent in het werkveld. Door te testen kom je tot nieuwe inzichten en ontdekkingen.

Een ideale cursus is de Brand je Merk cursus, hierin wordt je stap voor stap meegenomen in het ondernemerschap, het creëren van je huisstijl en hoe je reclame te maakt voor je bedrijf vanuit plezier. Zodat je de eerste of nog meer klanten kunt verwelkomen.

Is het het waard een huisstijl te laten maken als ondernemer?

Als ondernemer die al even werkt in het werkveld zou ik aanraden om je huisstijl te laten maken. Een ontwerper ziet zoveel meer in jou dan jezelf. Denken mee hoe je jouw ideeën in de praktijk kunt verwezenlijken door eenvoudige software, programma’s, structuur of inzicht in reclame maken.

Hierdoor krijg jij meer ruimte en rust met het reclame maken en kun jij doen waarvoor je hier bent, je expertise en kennis verspreiden.

Conclusie

Dus, als je twijfelt, denk er dan aan dat een sterke huisstijl niet alleen een investering is in je bedrijf, maar ook een investering is in jezelf, in het vertrouwen en de verbinding met je klanten. En als je op zelfontdekking wilt gaan tijdens dit proces, overweeg dan de cursus ‘Brand je Merk‘. Je bepaalt zelf de tijdsduur en krijgt stap voor stap helderheid en inzicht.

Ontdek de kracht van jouw huisstijl en laat zien waarom jouw bedrijf uniek is!

Onze 3 best gelezen blogs van het afgelopen jaar.