Wat doet een huisstijl voor je bedrijf
Een huisstijl is een gevoel wat klanten hebben nadat ze met jou in aanraking zijn geweest. Dat kan middels een website, visitekaartje, verpakking of in real-life. Bij alles waar ze een glimp van jou of je bedrijf ervaren.
In vakterm heet dit een Merk of Branding maar in de volksmond bedoelen de meeste ondernemers dit met een huisstijl. Dat brengt soms wat verwarring op. Wil je alle vaktermen weten: Check hier.
Wat kan een huisstijl voor je bedrijf betekenen?
Nu je een kleine tekstuele uitleg hebt gekregen wat een huisstijl is wil ik je dit ook laten ervaren wat een huisstijl doet voor je bedrijf. En dat kan ik doen door middel van lappen tekst, maar mijn manier is vooral het voelen en ervaren.
Mini-opdracht om je te laten ervaren wat een huisstijl voor je bedrijf doet
Sluit je ogen na het woord; Nike
Dacht je aan het schoenenmerk Nike? En wat voelde je daarbij? Kreeg je zin om te sporten? Of keek je liever naar sporters?
Alles wat jij voelde en ervaarde toen je je ogen dichtdeed en het merk Nike liet binnenkomen daar heeft een huisstijl voor gezorgd.
Tweede opdracht om te ervaren wat een huisstijl voor je doet
Je ziet afbeeldingen en geef binnen een paar seconden het antwoord
Hieronder zie je twee soorten koffiebonen, welke zal het meest sterk zijn?
Kies je voor speels of strak?
Luxe of goedkoop?
Hieronder zie je twee drankjes, welke zal zoet zijn?
Welke verpakking het meest duurzame?
*Deze opdrachten zijn tot stand gekomen door echt in onderzoeken te duiken over kleur.
Zoals je merkt, beslis je door middel van de kleuren van de huisstijl, alle verpakkingen hebben dezelfde teksten. Je kiest letterlijk op kleur en welk gevoel je daarbij krijgt.
Aantrekkingskracht van een huisstijl, branding of vormgeving
Dit is de eerste aantrekkingskracht van een huisstijl en mensen beslissen binnen 7 seconden onbewust of dit iets voor hen is. (wat zelfs 95% is!) Indien men aantrekkingskracht voelt kijk je dieper op de inhoud en maak je bewuste rationele beslissingen.
Je bereikt dus door middel van een huisstijl die aansluit bij jouw waarden dat mensen al voor je kiezen op jouw energie, sfeer jouw overkomen dus. Als jij ze daarna door middel van tekst kan overtuigen dan heb je de key in handen.
Je klant kiest door middel van jouw huisstijl
Het geeft je klant keuze, keuze dat jij de specialist bent voor hen. En misschien vind je het een enorme investering en staat het op je to-do-list onderaan. Wellicht zie je in dat een huisstijl enorm veel doet voor je onderneming waardoor je meer klanten en omzet draait.
Byron Sharp is hoogleraar marketingwetenschappen. Hij zegt: ‘De mens kiest op basis van gevoel. De merkeigenschappen die eenvoudig, consistent en makkelijk te onthouden zijn, zullen de meeste impact hebben. Deze eigenschappen leiden, wanneer ze worden gezien, tot instinctieve keuzes.’
En laat ik je daar net een academie aan het ontwikkelen zijn waarbij we een huisstijl realiseren die vanuit het hart gemaakt wordt. Hierdoor komen jouw waarden, energie en visie helder naar voren. Zo werkt je huisstijl als een magneet.
Neem een kijkje op de pagina van de academie om te zien of dit wat voor jou is
Save for later @pinterest