
door: Debora Boon •
Wat als het stroopt in je bedrijf + Oplossing | Herken je Merk
De Strijd van Ondernemen: Hoe Je Uit Het Stroperige Gevoel Komt en Weer in Flow Raakt
Je doet enorm je best om je producten te verkopen, het voelt eigenlijk als trekken en duwen. Je voelt het niet maar omdat je een boterham wilt eten moet je het doen. Laten we eens dieper op het onderwerp induiken en bekijken welke oplossingen er voor je zijn om het weer te laten stromen en je energiek te voelen.
Opzoek naar inspiratie voor marketing en reclame
Je scrolt op social media voor inspiratie. Daar zie je merendeel van de ondernemers die succes hebben. De miljoenen vliegen om hun oren. Dat schuurt, bij jou voelt het als duwen en trekken met klanten. Je vraagt je af waarom het bij jou niet zo makkelijk gaat.
Je hebt ondertussen een haat-liefdeverhouding met social media, omdat je weet dat het nodig is voor je bedrijf, maar elke post voelt geforceerd. Je weet dat je klanten nodig hebt om te kunnen blijven bestaan. Misschien heb je al 101 prompts, invalshoeken opgezocht maar voel je het nog stroperig.
Hoe je had gehoopt dat ondernemen zou zijn
Je verlangt naar meer klanten, de klanten die vanzelf bij jou terecht komen die vanzelf een afspraak plannen in jouw agenda omdat ze geloven in wat je te bieden hebt. Je wilt weer die energie ervaren toen je net met je bedrijf begon, de vrijheid waarvan je dacht dat dat je onderneming ging brengen. Je weet dat dit kan omdat je het al eerder ervaren hebt maar hoe kom je terug in die flow?
De realiteit van het ondernemen en hoe je het voor je kan laten werken
Als je dit ervaart zijn er meerdere elementen aan de hand. Wat de ervaring leert is dat je niet helder bent over je product (ook al denk je van wel). Als je klant niet jou product begrijpt zien ze je product niet staan.
Durf je te geven zonder er iets voor terug te verwachten?
Durf je jezelf aan te kijken? Want als het stroopt ligt het vaak bij je eigen mindset. Door hulp te vragen kun je deze patronenen doorbreken.
Iedereen zegt wel; Als je gaat ondernemen groei je als persoon het snelst. Om dit soort stukken gaat het, hoe ga je ermee om en hoe zet je als het niet lukt toch om in positiviteit en groei. Zodat je niet alleen deze hobbel kan nemen maar ook de 101 die nog komen gaat. Want op elk level ondernemern ondervindt je issues. Het gaat erom hoe je ermee omgaat dat bepaald het succes van je onderneming.
4 Krachtige Stappen om je bedrijf weer klanten aan te trekken
Sta eens stil;
Stap 1 – Het stroopt maar hoe voelt het voor je?
Wat voel je? Voelt het zwaar, onrustig of voel je een bepaalde druk?
Stap 2 – Wat maakt dat je dit voelt?
Waarom voelt het zwaar, of voel je onrustig of voel je die druk.
Stap 3 – De weegschaal
Als dit er niet was, hoe voelt het dan? Voelt het lichter of voelt het minder als “probleem”
Stap 4: Wat is de oorzaak dat je dit jezelf oplegt?
Als het zwaar voelt, Heb je dit eerder gevoelt?
Is het omdat je een techniek niet weet (bang voor het onbekende)
of is het een excuus om binnen je comfortzone te blijven?
Schrijf eens op welke stappen je neemt, de volgende keer dat het stroopt zie je een vergelijking? Ja, mooi dan kun je hulp zoeken om de oorzaak weg te halen. Vaak ervaar ik zelf met deze techniek al een rust opkomen. De drive komt terug en de zwaarte maakt plaats voor licht.
Van stroperigheid in je bedrijf naar flow in klanten
Ondernemen gaat met ups en downs en soms voelt het stroperig, zo ook de afgelopen half jaar bij mij. Iedere keer ging ik er vol enthousiasme in maar het lukte me niet of af te maken. Als mijn perfectionisme, imposter syndroom of andere valkuilen vermijd ik dingen. Durf ik ze niet aan te gaan zoals ik had gepland. Als het stroperig loopt zijn dit aandachtspunten omdat dit mijn bedrijf onzichtbaar maakt. Die onzichtbaarheid werkt niet mee om klanten aan te trekken.
Hi, ik ben Debora, reclamemaker voor ondernemers. Design, reclame, marketing en psycholgie is de basis waar ik van geniet. Daarbij help ik ondernemers om patronen te doorbreken en te genieten van het ondernemerschap.
Onze 3 best gelezen blogs van het afgelopen jaar.


