door: Debora Boon •
Je talent en waarde inzetten voor je reclame – Herken je Merk
Je bent al uren bezig geweest met reclame maken en toch heb je nog niet het gewenste resultaat bereikt? Je wilt een manier vinden die goed voelt en tegelijkertijd haalbaar is naast je werk. Laten we eerlijk zijn, je werk is het allerleukste en bij het ondernemen komt reclame maken er zomaar bij.
“Re-posten werk van anderen omdat het ons zo inspireren”
“Je maakt social media berichten omdat het moet, het hoort erbij”
“Je weet wel wat je wilt vertellen maar niet precies hoe”
“Ik heb geen tijd voor social media”
“Social media kost teveel tijd van me”
“Ik hou niet van vooruitplannen, het moet goed voelen op het moment dat ik het schrijf”
Herken je uitdagingen in reclame maken
Grote kans dat je je talent en je unieke zelf niet helemaal benut als je een van deze zinnen herkent. In deze tijd van eindeloze reclame-strategieën verliezen we soms onszelf uit het oog. Terwijl we allemaal een unieke expressie hebben die ons onderscheidt.
Je talent heeft voordelen en nadelen
Neem bijvoorbeeld “Aanpassingsvermogen” als talent. Misschien voelt vooruitplannen niet goed voor jou omdat je liever in het moment leeft. Dit talent geeft je echter ook de kracht om flexibel te reageren en je creativiteit te laten stromen wanneer het nodig is. Dit is een belangrijk onderdeel van je zelfexpressie: jij creëert vanuit het moment, en dat is precies wat jouw boodschap authentiek maakt.
Wat als je deze kracht gebruikt om reclame te maken die niet alleen gezien wordt, maar ook echt gevoeld wordt door je publiek?
Wat mij helpt is bijvooorbeeld elke werkdag reflecteren op gesprekken en daarnaast 2 dagen in de maand in mijn pyjama al mijn content in te plannen voor social media. Blogs die schrijf ik graag in de ochtend of avond die ik combineer met iets nieuws leren.
De kracht van routines voor meer authenticiteit
Het koppelen van je zelfexpressie aan bestaande gewoontes kan je helpen om je natuurlijke manier van werken in je reclame te integreren. Zo behoud je jouw flow en blijf je trouw aan wie je bent.
Praktijkvoorbeeld: Hoe empathie leidde tot succes
Neem bijvoorbeeld een van mijn klanten; Een ondernemer die het promoten van haar aanbod spannend vond en daardoor veel nagedacht over elk bericht dat ze plaatste. Het kostte haar enorm veel tijd, ze vond het niet leuk en uiteindelijk waren de berichten verre van wie zij in werkelijkheid was. Door haar talent empathie in te zetten, de verhalen te vertellen over de resultaten die ze zag bij haar klanten, wat zij zelf ervaarde tijdens sessies en haar kennis, leidde dit tot een nieuwe online klantenbasis en groeiende omzet.
Ontdek je eigen talent als bron van zelfexpressie
De vraag is niet alleen welk talent je hebt, maar ook: hoe kun je dat talent gebruiken om jezelf volledig uit te drukken in je reclame? Jezelf laten zien gaat niet over perfectie, maar over echtheid. Begin klein, experimenteer, en ontdek wat goed voelt. Zo word je consistent zichtbaar, maar blijf je trouw aan wie jij bent.
Zelfexpressie in actie: jouw verhaal, jouw kracht
Oefening: Neem eens 10 minuten de tijd om na te denken over de verhalen die je met je klanten deelt. Wat raakt je? Waarom doe je wat je doet? Je perspectief, je unieke manier van kijken naar je werk, dát is waar je magie zit. Deel dat op social media en laat zien wie je écht bent.
Door deze oefening zul je merken dat reclame maken niet alleen makkelijker wordt, maar ook veel leuker en authentieker. Je laat jezelf zien op een manier die bij jou past.
Je stem verdient het om gehoord te worden.
Populaire blogs
De laatste inzichten vertaalt in praktische inzichten en tips.