door: Debora Boon • Huisstijl
Hoe ontwerp je sfeer in een huisstijl
Je voelt het al als je iemand tegenkomt of in een ruimte loopt. Naast de ene persoons ta je graag en de andere persoon ontwijk je liever. Dat heeft te maken met sfeer. Sfeer realiseer je door vanuit de klant zijn visie of standpunt te kijken en dit doortrekken in alle visuele elementen. In deze blog ga ik hier dieper op in.
Hoe realiseer je sfeer in ontwerpen?
Sfeer kun je realiseren vanuit door vanuit diverse hoeken te ontwerpen. Denk aan licht, kleur, geluid, communicatie, smaak, gevoel ,vorm, stijl, geur en temperatuur. Ieder van deze elementen heeft zijn eigen frequentie. Als je die frequentie omzet in vorm of kleur krijg je vormen, geluid, licht, stijl etc. Hierdoor voel de persoonlijkheid omdat er gelaagdheid in je huisstijl zit.
Van dertien in een dozijn naar authentiek en origineel
Voelt jouw huisstijl net niet persoonlijk en vraag je af hoe dit komt? Dat komt omdat alle huisstijl elementen vanuit 1 invalshoek zijn gerealiseerd. Juist door ieder element apart te bekijken vanuit de visie van de ondernemer realiseer je gelaagdheid. Door die gelaagdheid maak je je huisstijl persoonlijkheid wat authenticiteit uitstraalt.
Klanten aantrekken door persoonlijke huisstijl
Als mens zijn hangen we daar een gevoel aan waarop we uit opmaken of we dit goed aanvoelt of niet. Dat is ook wat je huisstijl doet. Het geeft sfeer waarop je klanten aantrekt die bij je passen.
Harmonie in de uitstraling op je website en Social media
Door gelaagdheid aan te brengen in je huisstijl door vormen, kleuren, stijl, licht, donker, patronen en geur. Sla alles apart op zodat je een huisstijl creëert die je divers kunt inzetten. Zo pak je elementen eruit en breng je bij elkaar op basis hoe jij je voelt en welke frequentie je zit. Zo past de sfeer bij wat je vertelt.
Creëer een huisstijl voor lange termijn
Door je huisstijl vanuit gelaagdheid te bekijken creëer je een huisstijl voor lange tijd. Je start met een basis waarbij je elk jaar bekijkt of alle frequenties nog juist aanvoelt. Zo breng je elk jaar niet tot minimale veranderingen aan wat maakt dat je huisstijl voor altijd met je meekan.