succes, website persoonlijk, ontwikkeling

door: Debora Boon • Persoonlijke ontwikkeling

Persoonlijke ontwikkeling zorgt voor online succes

We communiceren dagelijks. In gesprekken, de glimlach die je geeft wanneer iemand je winkel binnenloopt. In deze blog neem ik je mee waarom persoonlijke ontwikkeling en online communicatie hand in hand gaan wat zorgt voor meer aanvragen op je website of social media. 

Bewustwording

Als je bewuster bent van jezelf kun je regie nemen tijdens gesprekken en je leven. Grenzen stellen voor jezelf en je leert je weerstand om te buigen naar positieve communicatie. Nadenkt over hoe je een gesprek voert, luistert en bewust complimenten geeft. De bevindingen die je offline doet neem je online mee. Je kunt als het ware jouw offline communicatiestijl online doortrekken.

Strubbelingen in de online communicatie

Het lijkt soms of jouw blogs, podcasts en video’s niet bekeken worden. Je krijgt geen aanvragen via je website terwijl je net een nieuwe website hebt laten maken of aanpassingen hebt gedaan. Vaak komt dat door drie elementen.

  1. Jouw offline reactie zet je online niet goed in
  2. Alleen verkopen zonder dat je op de behoefte van je klant inspeelt
  3. Teveel vak termen

Jouw offline reactie zet je online niet in

Als je bewuster bent tijdens gesprekken kun je sneller doorzien wie je tegenover je hebt, jouw klant. Waar worstelen ze mee, wat zit hen in de weg om te bereiken wat ze graag willen? Zijn het persoonlijke overtuigingen? Is het gebrek aan kennis?

Als je tijdens een gesprek doorziet wat er speelt, is dat het moment om in te springen, dit is iets wat online niet kan. Voorbereiding en je doelgroep goed kennen is de key voor online succes. Hoe beter jij je klant leert kennen hoe beter je dit online in kunt zetten. Als je merkt dat iedereen tegen dezelfde problemen aanloopt kun je dit meenemen in je aanbod, hier op inzoomen of in je verhaal vertellen. Zij zullen zich dan gezien en gehoord voelen.

Je product of dienst online verkopen

Veel klanten vinden het spannend om zelf zichtbaar te maken of vragen zich af wat ze nu weer moeten plaatsen op social media. Waarover moet ik dan bloggen?

Dan maken we berichten over een nieuw product of dienst. We schrijven wat je allemaal krijgt en dat dit een no-brainer is. Nog een mooi plaatje van je product of dienst, hoe het werkt en we hebben een nieuw bericht waar weinig respons op komt.

Het gekke is dat we offline juist wel goed kunnen inspringen op andermans behoefte, alleen online lukt het niet om dit goed over te brengen. Waar heeft de klant behoefte aan? Wat willen zij bereiken? Wat is voor hun van toegevoegde waarde?

Jouw dienst of product is op dat moment helemaal niet belangrijk. Voor je klant is het alleen belangrijk of jij het probleem kan oplossen waar ze mee zitten. Kunnen ze hun verlangen bereiken? Zowel in tekst als in de afbeeldingen die je gebruikt.

Teveel vaktermen

Op een netwerkbijeenkomst vraag ik vaak wat iemand doet, gewoon om te zien waar hun passie en gedrevenheid zit.  Een knappe blonde dame antwoorden mij  in vaktermen die ik stiekem wel wist maar net deed of ik haar niet begreep. Waarop ze reageerde, ja ik doe iets met je huid vanuit binnen. Het is het beste van Nederland.

Eigenlijk kon ze de vraag niet goed uitleggen omdat we al jaren in ons vakgebied zitten. Het is zo gewoon al die vaktermen dat we vergeten dat klanten die termen helemaal niet begrijpen.

Offline naar online communicatie

Als jij bewuster bent van jezelf kun je regie nemen tijdens je gesprekken en boek je online succes. Ben jij al bewust van jezelf als expert en wil je online tools inzetten zodat je aanvragen krijgt vanuit je website? Klik hier voor de tools of klik hier voor een samenwerking.

Save for later @pinterest