door: Debora Boon •
Mentale invloed van productafbeeldingen op je klant
Je product is hoe jij jezelf presenteert. Het bepaalt wanneer mensen geïnteresseerd zijn om meer over jou te leren. Net zoals een boek, hoort de cover interesse te wekken rond het verhaal. Maar het moet ook echte inhoud bevatten. In deze blog ga ik je lezen bij de mentale invloed van productafbeeldingen.
Diverse mental invloeden op je klant bij het zien van een productafbeelding.
Mentale simulatie zorgt voor verhoogde aankoop:
Onderzoek heeft aangetoond dat mensen eerder geneigd zijn een product te kopen als ze zich kunnen voorstellen hoe ze het zullen gebruiken. Een studie gepubliceerd in het Journal of Marketing Research (2005) concludeerde bijvoorbeeld dat het mentaal simuleren van het gebruik van een product de aankoopintentie verhoogde.
De kracht van verbeelding zorgt voor stimulans van aankoop:
Het gebruik van verbeeldingskracht beïnvloed je besluit. Deelnemers aan het onderzoek die zich een specifiek gebruiksscenario van een product konden voorstellen, waren eerder geneigd het product te kopen dan degenen die dat niet konden.
Het vasthouden van producten zorgt voor het heb effect.
Studies tonen aan dat als het brein producten virtueel ervaart heeft dit invloed op de aankoopbeslissing. Het product wordt bevonden als aantrekkelijker.
Dat maakt dat een bureaustoel die je virtueel 360 graden kan draaien de verkoop stimuleert.
Bureaustoel Verhoogde aankoop afbeelding.
Emotionele reactie van je klant op productafbeelding
Positieve emoties zoals blijdschap, opwinding of verlangen kunnen leiden tot een positieve perceptie van het product en een hogere bereidheid om te kopen. Negatieve emoties zoals angst of afkeer kunnen daarentegen juist leiden tot een verminderde interesse in het product. Door negatief/positief emoties op de juiste manieren in te zetten kun je je klant meenemen in zijn emotie wat stimulans van aankoop verhoogd doordat je visueel empathie toont.
Praktische Toepassing van productafbeeldingen voor psychologen, therapeuten en coaches.
Als therapeut, psycholoog of coach verkoop je vaak een gevoel. Net zoals bij het aanbieden van planners, journals, e-books, kaarten of boeken, draait het om het overbrengen van een emotie, vertrouwen en verbinding.
De technieken die hierboven zijn beschreven kun je met gemakt toepassen in een productafbeelding. In onze workshops laat ik je zien hoe.
Bekijk onze workshop pagina.
Ontdek hoe een beetje investeren grote resultaten oplevert! Onze workshops bieden inzichten die een enorme impact hebben voor groei en succes.