maatwerk website, zelf bouwen website, authentiek

door: Debora Boon •

Kies je voor maatwerk website of ga je een website zelf bouwen?

ls ondernemer wil je herkenbaar zijn. Je wilt dat mensen zien wie je bent, voelen wat je bedoelt, en vertrouwen opbouwen vóórdat je met ze praat. Je droomt van een website die klopt, een uitstraling die resoneert, en content die moeiteloos voelt omdat het gewoon jij is. Geen trucjes. Geen gedoe. Gewoon echt en helder.

En dus investeer je: in branding, in strategie, in design of zelfs maatwerk. Want als het maar écht bij je past… dan komt de rest wel, toch?

Ik wil je deze vraag in een ander daglicht zetten

Gedachtes rondom het laten maken van een website

Ik wil je meenemen in de gedachtes die ik vaak hoor bij klanten. Ik kan niet de keuze voor je maken maar wel inzicht geven. Twijfels over je website gaan zelden écht over de techniek. Of het budget. Of de tool.

Ze gaan over iets diepers. Over jezelf zichtbaar maken. Over laten zien wie je bent.

Dus het is logisch dat je hoofd zich ermee bemoeit.
Dat je denkt:

“Wat als ik veel geld uitgeef aan iets dat niet werkt?”
“Verdien ik dit wel terug?”
“Als ik eenmaal een goede website heb, dan stroomt het.”
“Wat als ik het uitbesteed en het voelt niet als mij?”

Achter al deze gedachten zitten vaak dezelfde lagen:
twijfel, perfectionisme, angst om echt te laten zien wie je bent. En dat is niet raar.
Zeker niet als je werkt met mensen, en jouw werk verbonden is aan wie jij bent. Je werk ben je vanuit je hart, passie en liefde begonnen en dat voelt tegelijkertijd soms zo kwetsbaar.

Je doet je werk met hart en ziel — en precies daarom wil je dat het klopt.

Vragen die je kunnen helpen in dit proces:
Wat maakt dat ik deze gedachtes heb, wat zit erachter?
Wat is het eerste wat je voelt als je denkt aan je website zelf bouwen? En als je denkt aan uitbesteden?
Als je even eerlijk bent: waar heb je nu écht behoefte aan — overzicht, begeleiding of rust?
Wat wil je zelf in handen houden — en wat zou juist opluchten als iemand met je meekijkt?

Vanuit die visie werk ik op verschillende manieren samen met ondernemers van volledig uitbesteden, samenwerken of het helemaal zelf doen. Ook als je merkt dat het onderweg stroopt kun je een sessie boeken om te kijken hoe je op dat moment verder kan.

Wat maakt of breekt een website?

Wat ik merk in de praktijk dat Authenticiteit cruciaal is; mensen resoneren met echte verhalen en persoonlijke benaderingen. Als ondernemer wil je dat je verhaal, je visie, het gevoel wat jij geeft offline ook online zichtbaar is.

Website zelf bouwen met template website en toch authentiek

Voor de beeldvorming; een template website is dat je standaard blokken kunt kiezen om je website te maken, hierbij kun je achtergronden, kleuren en lettertypes aanpassen.

Zelf bouwen betekent niet dat je alles zelf moet kunnen. En werken met een template betekent niet dat je website saai of onpersoonlijk wordt. Integendeel (90% website’s zijn gemaakt met templates Phoenix of WordPress vanuit Herken je Merk)

Een template is een basis. Een kader waar jij kleur aan geeft — met jouw beelden, jouw tekst, jouw sfeer.

Maar als je visie nog niet helder is,
je stem verloren gaat in strategieën,
of je zichtbaarheid spannend voelt…
dan maakt geen enkel design je authentiek. Daar zit vaak de crux in dat je jezelf meeneemt in het design. Hoe je expressie geeft aan je zijn.

Maatwerk website laten maken en authentiek

Als je voor maatwerk kiest, let dan hierop — zodat het wél klopt met jou.
Kijk hoe de ondernemer met je in gesprek gaan, vaak als deze vragen worden gesteld zit je goed.

– Start met jouw verhaal, waarom doe je wat je doet zodat het bedrijf je essentie eruit haalt.
– Waar wil je naartoe zodat men de koppeling kan maken met alle tools en technieken voor nu en de toekomst
– Hoe wil je dat mensen zich voelen zodat men het gevoel kan ervaren
– Hoe zien je klanten jou, wat zeggen ze over jou, wat roept het bij hen naar boven zodat je een perspectief vanuit jou krijgt en vanuit je klant omdat deze ten alle tijden verschillend zijn.
– Hoe komen klanten bij jou  zodat ze weten welke tools en technieken je kunt inzetten om je klanten tegemoet te komen.

Je hoeft echt niet alles zelf al te weten. Maar als je merkt dat er oprecht geluisterd wordt, dat je mag nadenken, voelen, zoeken — dan kunnen zij hun expertise inzetten op een manier die bij jóu past.

Je mag nadenken, voelen, zoeken — dan kunnen zij hun expertise inzetten op een manier die bij jóu past.

Dát is wat maatwerk echt maatwerk maakt.

Samenwerken?

Als je voelt dat het tijd is om jezelf écht te laten zien — op een manier die klopt, dan kijk ik graag met je mee.

Of je nu zelf wilt bouwen, samen wilt sparren of het volledig wilt uitbesteden: er is altijd een vorm die past bij waar jij nu staat.

Populaire blogs

De laatste inzichten vertaalt in praktische inzichten en tips.