Hoe creëer je een moodboard om een sterke huisstijl of website te laten ontwerpen?

Ben je ooit overweldigd geweest door alle keuzemogelijkheden bij het ontwerpen van je logo of het creëren van een website? Een moodboard maak voor je het verschil.

In deze blog ga je ontdekken wat de kracht is van een moodboard is. Het zal helpen je visie vorm te geven, waarden en harmonie in je vormgeving. Ontdek vandaag nog de kracht van een moodboard en zie hoe het je helpt om je beste ontwerpen tot leven te brengen.

Wat is een moodboard?

Een moodboard zijn samengebrachte afbeeldingen die een sfeer, stemming of stijl communiceert. Het helpt je met het concretiseren wat er in je hoofd zit. De afbeeldingen kunnen bestaan uit kleuren, texturen, typografie en zelfs geluiden. Al de elementen samen vormt een moodboard dat jouw visie en waarden samenvat.

Een moodboard helpt bij het verkennen van ideeën, het visualiseren van concepten en het bepalen van de juiste esthetiek voor een project.

Waarom een moodboard voor een huisstijl of vormgeving?

Er ontstaan soms vragen over een moodboard realisatie, want hoe jij het voor je ziet lukt niet altijd over te brengen in beeld. Ik adviseer om die reden twee moodboards te maken. Waardoor je als de ontwerper een beter beeld krijgt in de verlangen als ondernemer en wie jij bent als persoon.

1. Visuele communicatie: Een moodboard stelt ontwerpers en klanten in staat om visueel te communiceren en een gemeenschappelijke taal te spreken. Met behulp van afbeeldingen, kleuren en typografie kunnen ideeën en concepten op een effectieve manier worden overgebracht.

2. Inspiratie en exploratie: Moodboards helpen bij het verkennen van verschillende stijlen, sferen en concepten. Het geeft een inkijkje in je waarden en visie.

3. Richting en focus: Door het creëren van een moodboard kunnen ontwerpers een duidelijke richting en focus krijgen voor hun projecten. Het helpt hen om hun visie te definiëren en te verfijnen.

4. Samenwerking: Moodboards maken de samenwerking tussen ontwerpers, klanten en andere belanghebbenden helder. Ze fungeren als een visuele leidraad die iedereen op één lijn brengt en zorgt voor een beter begrip van het beoogde eindresultaat.

Hoe maak je een moodboard voor je huisstijl?

De eerste moodboard mag je maken waarin jij jezelf ziet in de toekomst. Hoe geef jij les, werk je graag in de natuur of in de stad, het interieur, designelementen die je aanspreken. Dit moodboard staat in het teken van je onderneming. Alles wat hierop gepind staat ademt je onderneming. Je voelt en ziet jezelf compleet staan in het beeld wat je hier schept.

Tweede moodboard

Tweede moodboard gaat over jezelf, waar verlang jij naar, hoe ziet jouw ideaal leven eruit. Woon je graag in de stad? Hou je van veel mensen om je heen? Wat voor soort huis? Patronen die je mooi vindt.

Uit deze moodboard kan een grafisch ontwerper namelijk heel veel informatie halen.

Uit het eerste moodboard haal ik voornamelijk welke sfeer jij voor ogen ziet met je onderneming. Wat voor manier van coaching, therapie of dienstverlener ben je. Hou je van flitsende designs of ben je meer een ingetogen typen, ben je een kleurrijk persoon of hou je van gedempte warme kleuren. Dit helpt mij als grafisch ontwerper om jouw verlangen te vormen naar design.

Uit de tweede moodboard kan ik een groot gedeelte van jouw persoonlijkheid aflezen. Dat helpt mij om bijvoorbeeld speelsere designs in te zetten of juist wat grover, ambachtelijke technieken of strakke designs. Deze moodboard helpt mij als grafisch ontwerper om een stukje van jouw persoonlijkheid in je onderneming te leggen. Doordat we deze combinatie gebruiken maakt het een ontwerp dat resulteert vanuit de moodboards zo fijn aan gaan voelen voor jou

Met welke programma’s je een (online) moodboard maken?

Kies allereerst een vorm die bij jou past. Bekijk hoe jij het meest gefocust bent? Ben je ongeduldig, vind je het lastig om keuzes te maken en hoe werk je het liefst aan je moodboard?

Voor de twijfelaars

Vind jij het moeilijk om te kiezen, pak een stapel tijdschriften die je aanspreken, lijm, schaar en een pen. Mediteer eerst zodat je goed gegrond ben en begin daarna ongestoord met je moodboard. Hang deze daarna op een plek in huis waar je veel langskomt. Schrijf notities na een week erbij en pas eventueel aan. Voelt je moodboard na twee weken goed aan? Dan heb je hem.

Voor de ongeduldigen onder ons

Aangezien ik er zelf ook eentje bent zal ik mijn werkwijze beschrijven. Zelf vind ik het fijn om s avonds voordat ik ga slapen even opzoek te gaan afbeeldingen die mijn inzichten vertegenwoordigen. Daarvoor werk ik met Pinterest, ik start te app en kan direct beginnen. J Heel fijn als je wat ongeduldig bent want je hebt het altijd bij de hand.

Tip: Check elke maand/week even of alles wat je gepind heb nog goed aanvoelt en schoon je moodboard direct op.

Voor de perfectionisten

Wil jij graag werken met een vast template waar je zelf kunt bepalen, je hebt misschien al wat afbeeldingen bewaart op je computer of weet wat je wilt? Dan is canva een hele fijne optie voor je om een moodboard te maken. Hierin kun je tot in de details je moodboard realiseren.

Tip; Pas wel op dat je niet de fijne energie verliest. Juist mag een moodboard niet perfect zijn. Het gaat puur om sfeer over te brengen waarnaar jij verlangt.

Wanneer is een moodboard rijp voor een ontwerper?

Als hij goed aanvoelt voor jou, niets meer en niets meer. Jij bent het stralende middelpunt in je onderneming. Vanuit dit perspectief kun je ontwerper vanuit je moodboard een huisstijl ontwikkelen die volledig bij jou en je doelgroep past.

Tips voor effectief moodboarden

Om het meeste uit je moodboards te halen, volgen hier enkele nuttige tips:

1. Experimenteer:

Wees niet bang om verschillende indelingen en combinaties uit te proberen. Ook al denk jij dat het niet logisch is ziet een ontwerper de rode draad erin.

2. Houd het doel voor ogen:

Blijf gefocust op het beoogde doel en de boodschap van je moodboard. Zorg ervoor dat elk element bijdraagt aan de gewenste sfeer en stijl.

3. Blijf open voor feedback: Deel je moodboard met anderen en sta open voor feedback. Vraag wat ze ervaren, hoe voelt het, wat voor ervaring geeft dit moodboard hen? Als ze voelen wat jij wilt uitstralen weet je dat het moodboard is geslaagd. Anders is er ruimte voor verbetering en ruimte voor bewustzijn.

Onze 3 best gelezen blogs van het afgelopen jaar.

oprechte reclame, hart, spiritualiteitHerken je Merk