door: Debora Boon • Praktische tips
De eisen aan een QR-code om te gebruiken in flyers, folders en visitekaartjes.
Je zal niet de eerste zijn die en QR-code maakt op het internet en dit laat afdrukken op je flyer of visitekaartje. Eenmaal gedrukt blijkt de QR-code niet te werken. Maar hoe kan dat?
Omdat de vraag leeft bij klanten heb ik een blog geschreven welke eisen een QR code heeft om te gebruiken in je flyers, folders, visitekaartjes of ander drukwerk
Kan ik zelf een QR-code maken, en zo ja, hoe?
Volg het stappenplan hieronder en maak eenvoudig je eigen gratis QR-code dat je kunt gebruiken op een flyer, folder, brochure, visitekaart, poster of ander drukwerk.
Stappenplan gratis QR-code maken
Ga naar: Maak een QRCODE (geen affiliatie, gewoon een online tool die ik zelf fijn vindt om mee te werken). Lees daarna de stappen hieronder!
Stap 2
Typ je eigen website url in maar let op! Gebruik GEEN www. en http. Het ziet er alsvolgt uit–> https://jouwwebsitehier.nl
Stap 3
Wijzig de kleur van je QR-code niet. Zwart-wit is het hoogste contrast wat hierdoor elke mobiel kan scannen. Andere kleuren werken in de praktijk vaker niet dan wel.
Stap 4
Kies het juiste bestandsformaat. Stuur je de QR code door naar een vormgever of drukker? Gebruik .svg. In canva of zelf aan de slag met een ontwerp? Gebruik het format .jpg. Het formaat 1100×1100 pixels mag je laten staan (dit is ongeveer 38 cm en groot genoeg voor het meeste drukwerk)
Stap 5
Klik daarna op QR-code generen. Klik daarna op QR code downloaden.
Stap 6
Test je QR code uit op verschillende toestellen (iphone, android) zo voorkom je dat de gedrukte versie het niet doet :)
Hoe groot moet QR code zijn om goed gescand te worden?
Check 1: De minimale grootte van een qr-code is officeel 1,5 cm maar zelf gebruik ik 2,5 cm als standaard. Omdat ik in de praktijk merk dat dan de qr-codes het altijd doen, kleiner niet altijd en dat is zonde. Zelf print ik als check de qrcode uit op ware grootte via een simpele printer. Doet hij het daar, dan doet hij het op je drukwerk 100%. Drukwerk bij een drukker is vele malen scherper geprint.
Hoevaak scant je klant een QR-code?
Er zijn grofweg twee methodes waardoor je kan inzien hoevaak een QR-code is gescand en wanneer. Je kunt de QR-Code een specifieke pagina toewijzen. Middels Google analytics kun je de gegevens inzien van de desbetreffende pagina. Je kunt de QR-code maken zoals hierboven beschreven.
Je kunt ook UTM code toevoegen aan een QR-code. UTM zijn korte stukjes tekst die je kunt toevoegen aan een link. Deze korte tekstjes voegen extra informatie over websitebezoekers toe aan een URL. Google Analytics kan deze tekstjes herkennen, en zo zien op welke link of knop je websitebezoekers hebben geklikt om op jouw website terecht te komen. Zoek op “Google Analytics Unique QR Code Tracking” voor meer informatie
Zo kom je erachter hoe vaak je QR-code is gescand en wanneer.
Het effect van de QR-code in een flyers, folder of visitekaartje.
Ben je nog niet zeker of je wel een QR code wilt op je visitekaart, flyer of folder? Uit onderzoek* blijkt dat een QR-code echt de brug slaat tussen offline en online. Je doelgroep wordt hierdoor getriggerd om sneller contact op te nemen, een product of dienst af te nemen. Je kan immers de QR-code direct scannen zonder er veel moeite voor te hoeven doen. Daarom is het ook niet gek dat 60% van de geïnteresseerden de code scant.
* Het Amerikaanse onderzoek is momenteel niet zichtbaar op het internet
Waar kun je een QR code van maken?
Je kunt een QR code maken van:
- Website
- Telefoonnummer
- Notitie
- SMS
- Google maps
- Contactgegevens
- Youtube
Waar gebruik je een QR-code voor?
QR-codes worden gebruikt op offline drukwerk zoals visitekaartjes, flyers, krantadvertenties, verpakkingen, posters etc. Hierdoor word de koppeling van offline naar online vele malen verbetert.
Je gebruikt de code NIET op het internet zoals je website, instagram etc. Het is echt bedoeld voor offline communicatie. Je hebt namelijk je telefoon nodig om de code te scannen. Weten wat de impact van een QR code is op je verpakking, flyer of poster?
Wat klanten zeggen over Herken je Merk;
“Debora heeft mij perfect geholpen om ons winkelend publiek online te benaderen op een eigenwijze en authentieke manier dat bij ons past. Sfeer, beeld, tekst en beleving voelt als onze huidige winkel en dat online!”
“Het bleef niet alleen bij het creëren van mijn vormgeving maar samen met Debora zijn we ook aan de slag gegaan met de implementatie van je vormgeving door te brainstormen, te sparren en feedback te geven. Dat maakte voor mij zo’n verschil.“
“Ik vind het zo fantastisch hoe Debora mijn gevoel en energie kan voelen en weergeven in een vormgeving. Het klopt gewoon allemaal.”