door: Debora Boon • Vormgeving

Hoe maak je een persoonlijke vormgeving?

Ik wil je meenemen in het proces van een merk creëren en dan voornamelijk het stuk vormgeving. Waar begin je en wat zijn onderdelen die je niet mag missen zodat jij een vormgeving laat maken die jou vertegenwoordigd?

Sidenote;
De meeste klanten waarmee ik mag samenwerken zijn al een aantal jaar bezig maar hun vormgeving voelt niet aan wie ze zijn. Hierdoor veranderen ze vaak van vormgeving wat uiteindelijk een rommeltje wordt van kleuren, lettertypes en foto’s. Of ze laten zich niet meer zien omdat ze zich voor hun vormgeving schamen.

En je wilt geen ondernemer zijn die zich verstopt of dat je een eenheidsworst bent. Je wilt je onderscheiden en klanten aantrekken waar je een connectie mee voelt.

In een notendop de stappen tot een vormgeving die uitstraalt wie jij bent als ondernemer en bedrijf.

Stap 1
Inzicht in je onderneming.

Welk probleem los je voor je klanten op? Zie je een overkoepelde karaktereigenschappen? En karaktereigenschappen zijn kenmerkend voor jou? Door eerst jou verlangen boven tafel te vissen creëer je een vormgeving vanuit binnen die vele malen dieper geworteld is en zoveel meer kracht uitstraalt. Deze stap maakt het verschil dat je niet iedere keer switcht met je vormgeving. 

Stap 2
Moodboards

Het leukste gedeelte (vind ik dan;)) Moodboards maken om een gevoel neer te zetten. Vaak zit het allemaal in het hoofd en door foto’s, quotes, landschappen, theekopjes en alles wat jij erbij vindt dragen pin it! (@pinterest)

Stap 3
Eerste opzet vormgeving

Dit is echt een vormgeversklusje; van moodboard naar vormgeving. Kies hiervoor een vormgever waar jij je tot aangetrokken voelt. Omdat je op dezelfde energielevel zit voel je elkaar haarfijn aan. Bij twijfel je = niet doen.

Stap 4
Van vormgeving naar de praktijk

Van de “perfecte” vormgeving die je vormgever hebt gemaakt naar de praktische realiteit zoals je website, social media of snelle advertentie die je op de valreep nog even maakt. Wil je dit leren hoe je jouw vormgeving zelf voortzet? Met sfeer en feeling uiteraard Bekijk hier hoe je dit kunt doen.

Stap 5
Brainstormen en sparren

Vormgeving gaat verder dan alleen een website of visitekaartje. Geef je presentaties? Stuur je cadeautjes of materialen op. Probeer alle momenten dat je contact hebt met je klant  op te schrijven en te kijken of je daar nog meer beleving die je wilt meegeven kunt realiseren.

Omdat je je vormgeving echt voelt en weet hoe je dit zelf kan realiseren voor je dit onbewust door je hele onderneming door. Hierdoor krijg je ene merk. Het begin van iets groots!

En wat levert vormgeving je onderneming op?

  • Je brengt eenheid in je vormgeving en merk
    Door duidelijke kaders kan je consistent je vormgeving uitzetten. Dat maakt het veel makkelijker dan elke keer zelf moet bedenken hoe je dat moet doen met je kleuren, stijl en woordkeuzes.
  • Klanten die je laten glimlachen
    Je trekt aan wat je uitstraalt
  • Je trekt meer klanten aan
    Door vormgeving op een menselijk manier te benaderen, voelen zij zich meer verbonden (bewust en onbewust) waardoor klanten je vertrouwen en sneller JA zeggen.
  • Je valt op tussen je collega’s
    Doordat je van binnen naar buiten uitstraalt waardoor je meer eigenheid, helderheid en consistentie krijgt in je vormgeving.
  • Je weet je eigen koers te varen
    Je hoeft niet meer naar anderen te kijken, je weet namelijk wat je te doen staat omdat je duidelijke stip aan de horizon hebt.
  • 20% meer winst
    Een professioneel vormgeving geeft een bedrijf 20% meer winst blijkt uit een wetenschappelijk onderzoek van de BNO, TU Delft en Erasmus universiteit.

En bovenal krijg je meer rust, overzicht, richting en vertrouwen. Naast dat ik vormgeving creëer help ik je ook met het toepassen van vormgeving in de praktijk.

Doordat we er samen aan je vormgeving bouwen krijg je zicht op hoe het werkt en kun je met gemak en zonder getreuzel aan je vormgeving werken.

Wat klanten zeggen;

“Het levert mij duidelijke kaders op waarmee ik consistent mijn vormgeving kan uitzetten. Dat maakt het veel makkelijker dan dat je elke keer zelf weer moet bedenken hoe je het moet doen met je kleuren, stijl en woordkeus.”

“Het bleef niet alleen bij het creëren van mijn vormgeving maar samen met Debora zijn we ook aan de slag gegaan met de implementatie van je vormgeving door te brainstormen, te sparren en feedback te geven. Dat maakte voor mij zo’n verschil.

“Ik vind het zo fantastisch hoe Debora mijn gevoel en energie kan voelen en weergeven in een vormgeving. Het klopt gewoon allemaal.”

Save for later @pinterest

Herken je Merk
kleuren moodboard, huisstijlHerken je Merk
kleuren moodboard, huisstijlHerken je Merk