Haal het meeste uit je QR-codes: 5 Praktische tips voor effectief gebruik
Ben je van plan om een flyer, visitekaartje, of brochure te voorzien van een QR-code? Dan wil je zeker weten dat je deze krachtige marketingtool optimaal benut. Het is belangrijk om te realiseren dat een QR-code op zichzelf niet automatisch zorgt voor verkoop of betrokkenheid van je doelgroep. In deze blog laten we je zien hoe je een QR-code optimaal kunt gebruiken en er het maximale uit kunt halen.
1. Waar en wanneer moet je een QR-code gebruiken?
Wellicht herken je het wel: QR-codes die je online tegenkomt. Helaas hebben deze weinig nut, aangezien de meeste mensen online al gebruikmaken van hun mobiele apparaten, waardoor het scannen van QR-codes minder praktisch is. De ideale plek om QR-codes te gebruiken is op gedrukte materialen, zoals flyers, folders, brochures, spandoeken, en gevelborden, waar mensen de tijd hebben om te stoppen en de code te scannen.
2. Hoe kun je QR-codes effectief gebruiken voor je marketing?
Stel je voor dat je een brochure maakt met al je producten en besluit QR-codes toe te voegen. Maar waar leidt elke QR-code naartoe? Gaat elke QR-code naar dezelfde bestemming? Dit kan verwarrend zijn voor mensen die niet weten welk product ze zoeken. In plaats daarvan kun je elke QR-code direct laten verwijzen naar het specifieke product of naar een pagina met maximaal drie producten, waarbij het meest populaire product in het oog springt. Dit maakt gebruik van het ‘decoy-effect,’ wat uiterst waardevol is in je marketingstrategie.
Het is cruciaal dat de QR-code altijd leidt naar een duidelijk en relevant doel:
- Als de QR-code naar een product verwijst, breng de gebruiker dan rechtstreeks naar dat specifieke product.
- Als de QR-code betrekking heeft op een evenement, stuur de gebruiker dan naar het eventpagina met informatie en registratiemogelijkheden.
- Als de QR-code verwijst naar een dienst, leid de klant dan naar de desbetreffende dienst met informatie en de mogelijkheid tot aankoop.
Zorg er voor dat de QR-code duidelijk verwijst naar het specifieke doel dat je hebt vermeld in je flyers, folder of visitekaartje, om eventuele verwarring te voorkomen.
3. De juiste grootte van een QR-code
Bij gedrukte materialen die je in de hand hebt, zoals flyers, visitekaartjes en folders, moet de QR-code minimaal 1,5 tot 2 cm groot zijn. Voor posters en spandoeken die mensen passeren, moet je de QR-code aanzienlijk groter maken. Op een grote poster van bijvoorbeeld 7 meter zal een kleine QR-code van 1,5 cm niet opvallen. Test de scanbaarheid door de poster op te hangen en vanaf verschillende afstanden te bekijken. Op deze manier voorkom je dat klanten onbedoeld in je voortuin terechtkomen!
4. Volg en analyseer je QR-code
Met behulp van tools zoals Google Analytics kun je bijhouden hoe vaak je QR-code wordt gescand en hoeveel daarvan hebben geleid tot conversies. Het analyseren van je QR-code is essentieel om inzicht te krijgen en te kunnen optimaliseren voor de lange termijn.
5. Zelf gratis een QR-codes maken?
In de blog leer je hoe je betrouwbare en gratis programma’s kunt gebruiken om QR-codes te genereren die gegarandeerd werken. QR-codes voor je website of email. Als ontwerper gebruik ik deze programma’s al zes jaar voor mijn klanten.
Onze 3 best gelezen blogs van het afgelopen jaar.

