door: Debora Boon • Online ondernemen

Wat er fout gaat als een MKB online gaat ondernemen + Stappenplan

Deze dure fout heb ik vaker meegemaakt en ook aan meegewerkt. Het liet mij niet los omdat ik ervan overtuigd bent aan de skills en kwaliteit van de ondernemers. Ze denken groot, huren specialisten in en alsnog lukt het online ondernemen niet. Waarom is dat? Wat is de reden dat ze online falen.

 Hoe besteed je jouw online plan uit?

Je hebt niet helder voor ogen hoe je online kunt ondernemen. Je huurt een aantal specialisten waarbij hun werkveld online is. Je laat het bij hen hoe hun daarover denken. Je huurt niet 1 maar meerdere specialisten aan. Je legt je grote plannen voor waarbij hun erop inspringen heo ze dat voor jou kunnen klaarspelen.

Na een paar maanden mislukt het. Je geeft het op; Het voelt als falen, je weet namelijk dat er nog zo’n grote markt is online. Wat is de reden dat het niet lukt, zijn het de specialisten? Heb je het verkeerd aangestuurd?

Dit is een probleem die bij veel MKB;ers voorkomt omdat je weet dat er online succes mogelijk is maar het tot heden nog niet gelukt is.

Plan van aanpak tot online succes voor MKB

Heb jij een plan opgesteld voordat je met hun in gesprek ging. Een gedetailleerd plan? Een plan waarin je precies uitlegde wie je doelgroep is, wat klanten van jou verwachten, wat maakt dat je die klanten zo waardeert, en wat klanten over jou vertellen?

Doelgroep bepalen

Hoe kan een SEO specialist jouw bedrijf op poten zetten zonder dat ze je klanten kennen. Ja, organisch groeien dat lukt en laten ze zien maar resultaten blijven uit.

Stel je maar eens voor:
Je bent een ondernemer die kwaliteit verkoopt, luxe. Wat zou er gebeuren als je een pop-up bedrijf maakt in een achterstandswijk. Zullen mensen in je etalage kijken? Ja dat denk ik zeker wel maar klanten? Nee dat vermoed ik niet. Mensen zijn opzoek naar basisbehoefte en niet naar luxe.

Dus voordat je vele specialisten inhuurt, ga na
– Wie is je doelgroep
– Welke problemen hebben ze wat jij oplost
– Wat zijn de resultaten
– Waar zitten zij?
– Hoe denken ze?
– Waar liggen ze s-nachts van wakker

Niet specifiek demografische kenmerken maar spreek ze aan op emoties. Emoties brengt je klant aan tot actie, informatie leidt alleen maar tot nadenken.

Ik weet wel wie mijn doelgroep is

Vaak weten we heus wel wie onze doelgroep is, we zitten zolang in het vak. Maar doordat jij het niet specifiek opschrijft kunnen de specialisten niet achterhalen wat de precieze oorzaak is van jouw klant, waar zit de kern? Die gaat verder dan bijv. ik wil vlees, ik wil er mooi uitzien. Dat willen zij doordat er interne problemen zijn.

Iedere keer weer als ik een doelgroepanalyse maakt verras ik de ondernemer. Dat bereiken we alleen door het op te schrijven en door te vragen. Door het op te schrijven en te analyseren weten ook de specialisten hoe ze daarop kunnen inspelen.

Hoe prikkel je je doelgroep als MKB?

Je kunt je klant aanspreken op emoties door het reptielenbrein te prikkelen. Hierdoor reageren we op emoties op een automatische piloot. Het aanvragen of aankopen van jouw producten. Het verhelpt hun probleem.

Save for later @pinterest

Reclame werkt nietHerken je Merk
Inspiratie Instagram, berichtenHerken je Merk