Essentiële onderdelen voor een authentieke huisstijl te (laten) maken

Wat heb je nodig om een goede basis neer te leggen voor je huisstijl? Soms worden we een beetje gekgemaakt door onze omgeving, je hebt zoveel nodig om te starten maar eigenlijk is dat heel minimaal. Eigenlijk 4 items die ik onmisbaar vind in een huisstijl

Deze zijn:

– Sfeer

Wat voor sfeer wil je dat je huisstijl uitstraalt? Hiervoor kun je een moodboard creëren om dat gevoel op te pikken. Hier schreef ik al eerder een blog over hoe je een moodboard kunt maken.

– Kleur

Vanuit de sfeer die we willen bereiken kies je kleuren. Kleur geeft namelijk een stabiele factor aan en is belangrijk voor de herkenbaarheid.

– De lettertypes

Net zoals kleur zijn lettertypes ook belangrijk om een sfeer neer te zetten. Kies 2 a 3 lettertypes die je consequent inzet zodat je herkent gaat worden.

– Stijl van benadering

Hoe benader jij je klanten en trek je dit door in alles wat je tot uiting brengt? Denk aan je schrijfstijl, video of social media?

En als je de investering hebt laat dan zeker een logo ontwerp en visuele elementen voor je huisstijl maken, maar het is niet nodig om jezelf authentiek neer te zetten.

Mini opdracht hoe je kunt ervaren waarom deze huisstijl elementen essentieel zijn;

Wellicht is hierboven een ander antwoord dan die de meeste ontwerpers zullen geven. Maar denk maar eens aan de ijsboer in het dorp. Stel je voor je staat voor de deur, je loopt naar binnen hoe word je ontvangen? Heb je veel keus in de ijssoorten, wil je een hoorntje of liever een bakje, en is het ijs lekker? Of rij je toch liever om naar een andere ijsboer?

Waarom is kleur en lettertypes belangrijk voor je huisstijl?

Bedenk dat jij in de kruidvat staat, je hebt zoekt een shampoo van het merk Andrelon. Wellicht ken je de schappen van de kruidvat.. je hebt een aantal meter aan diverse soorten shampoo’s. Hoe vind je die ene van Andrelon nu? Je zoekt wellicht op de paarse kleur/tubes in combinatie met het witte logo/tekst. Dan zal je de shampoo velen malen sneller vinden.

Waarom constante sfeer zo belangrijk is voor je huisstijl

Zoals je wellicht merkt denk je niet aan het logo maar aan de sfeer die daar hangt, globaal welke kleuren, de mensen, de vriendelijkheid en de kwaliteit van het ijs. Misschien kun je zelfs de smaak van de vorige keer terughalen.

En wat zou je ervaren als er elke keer andere werknemers lopen, de balie elke keer anders is als je er komt, en bijvoorbeeld andere kleuren je wordt daar als klant onrustig van. Dat onrustige effect geeft een huisstijl die je niet consequent inzet ook.

Save for later @pinterest

Mailfunnel, problemen, mailblue, mailchimp
Mailfunnel, problemen, mailblue, mailchimp
11 dingen die je moet weten voordat je vormgeving laat makenHerken je Merk