duurzame reclame, stabiele klantenstroom

door: Debora Boon • Online ondernemen

De 5 stappen voor duurzame reclame als ZZP & MKB

Bij het starten van je onderneming is het belangrijk om veel content te delen, zodat mensen je opmerken. Maar het is ook essentieel om na te denken over reclamemethoden die op de langere termijn impact hebben.

Het is namelijk niet effectief of duurzaam om elke dag veel tijd te besteden aan het maken van content voor sociale media, die na 24 uur alweer verdwijnt. In deze blog wil ik je enkele duurzame manieren van reclame maken laten zien die langer meegaan en effectiever zijn op de lange termijn.

Wat is duurzame reclame?

Als je over duurzaamheid praat denken mensen vooral aan de duurzame productie die impact heeft op het milieu zoals zonnepanelen, op welke manier je flyers drukt etc. Kort gezegd, duurzame reclame probeert rekening te houden met de natuur, eerlijk te zijn, aan anderen te denken, iets goeds te doen en kwaliteit te bevorderen.

effect van duurzame reclame, illustratie, icoon

Stap 1 van duurzame reclame als ZZP en MKB

Ontwikkel een sterke visie, wat zijn de waarden van je bedrijf en hoe wordt je nu gezien als klant? Vragen die aan de basis liggen van duurzame reclame. Hierdoor maak je een bedrijf tijdloos en authentiek.

Stap 2 Duurzame reclame als ondernemer

Een branding die gebaseerd is op je visie en waarden, dit zorgt er namelijk voor dat een branding met de tijd mee kan gaan. Zodat je branding aangepast kan worden zonder dat het gevolgen heeft voor je marketing.

“Net zoals een huis dat meegroeit maar altijd wel dezelfde sfeer overend blijft staan, met branding kun je exact hetzelfde bereiken als je dit vanuit je visie en waarden neerzet”

Stap 3 Jouw kracht inzetten voor duurzame reclame

Kies een strategie uit dat voor jou werkt. Kijk wat je leuk vindt om te doen als ondernemer (zzp of MKB). Dus waar maak jij je klanten mee enthousiast, is dat door je verhaal? Kun je dat inzetten in een video, podcast of geschreven verhalen. Wat vind jij interessant om te doen? Kijk daarbij wat je zelf wilt doen en uit wilt besteden.

Stap 4: De strategie van duurzame reclame

Vanuit je krachten ga je naar strategie kijken, het is enorm waardevol om consistent te zijn. Dat kan zijn dat je het elke week oppakt of 1 keer in de drie maanden video’s, podcast of een blog schrijft. Consistentie helpt je te groeien.

Stap 5: Duurzame strategie

Nu ga je kijken hoe je je blog, podcast, mail of video kan koppelen naar je klant. Dan kan een strategie zijn buiten je bestaande media. Bijvoorbeeld; Via Instagram kun je adverteren met je podcast zodat je klanten van Instagram naar je podcast leidt.

Waarbij de grote vraag natuurlijk is, waar zit je doelgroep? Hoe kun je jouw doelgroep naar je content krijgen?

Duurzame branding als reclame

Als je op een duurzame manier herkenbaar wilt zijn, is een consistente branding van belang. Dit gaat verder dan een kleurtje pakken of logo. Het gaat om sfeer en beleving online intregreren. Dat kun je doen om vanuit je waarden en visie een branding te laten ontwerpen zodat je online net zo magnetisch bent als offline.

Uit een onderzoek van BNO samen met de TU delft, Erasmus, is ook bewezen met een consequente huisstijl  20% meer omzet draait!
WIN-WIN situatie

Je website als duurzaam reclamemiddel

Een website is een duurzame manier om zichtbaar te worden, hierop kan je klant lezen wat jij voor hen kan betekenen, het aankopen of contact zoeken met je bedrijf.

Duurzaam reclame systeem voor ZZP & MKB

Naast een stabiele zichtbaarheid wil je ook klanten laten zien wat jouw product of dienst voor hen betekent. Dat vergt voor jou een stabiele manier waarop je zichtbaar gaat worden. Dat kan middels adverteren, SEO (blogs schrijven), Instagram etc.

Mijn advies als reclamespecialist, begin met 1 systeem waar jij je goed bij voelt en blijft dit optimaliseren totdat je weet; A stop ik erin en B komt eruit. Dat is ook reclame maken op een duurzame manier waarbij je enorm veel rust en vertrouwen gaat realiseren.

Hoelang werkt gratis reclame voor je

Instagram 24 uur tot 3 dagen
Linkedin 2 maanden
Pinterest 3 tot 4 maanden
Podcast jaren
Youtube jaren
Website (google gevonden) jaren

Je kunt naast gratis reclame ook betaalde systemen opzetten die jou nog meer comfort en rust geven zodat jij kun concentreren op datgene wat jij het liefste doet.

Op welke manier ga jij duurzame reclame?

Wil je leren hoe jij als ZZP of MKB duurzame reclame voor je onderneming in kan zetten? Ik geloof namelijk dat het voor iedereen bereikbaar is met de juiste tools. Ga mee op avontuur met de cursus Brand je Merk.

Onze 3 best gelezen blogs van het afgelopen jaar.

Zichtbaarheid, instagramHerken je Merk