Van een (canva) template ontwerp naar jouw unieke huisstijl voor instagram
Tegenwoordig is een ontwerptool zoals canva echt ongelooflijk krachtig. Er staan honderden templates voor je instagram die je allemaal gratis kunt gebruiken. Ik vind het persoonlijk mooi en fijn dat ondernemers zelf aan de slag kunnen.
Laat een stevige basis huisstijl ontwerpen
Wat ik bedoel met een stevige basis huisstijl is dat je huisstijl meer is dan je logo en kleuren. Het zijn kleuren, achtergronden, lettertypes, illustraties, uitstraling, gevoel. Het gaat er met name om dat je een sfeer neerzet met je huisstijl neerzet en daar visuele elementen bij laat maken.
Die sfeer zet je neer door een moodboard zelf te maken. (lees hier hoe je een moodboard maakt voor je huisstijl) Daarnaast kan een ontwerper allerlei visuele elementen maken die die sfeer ondersteunen. En al die visuele elementen zoals achtergronden, illustraties of andere kleine details kun jij gebruiken om een template te veranderen naar jouw unieke huisstijl.
Welke visuele elementen heb je nodig voor om je Instagram authentiek te maken?
– Wat ik in de praktijk merk is dat veel ondernemers het fijn vinden om een aantal verschillende achtergronden te hebben. Dit kan in de vorm van patronen zijn of een achtergrond van papier te zijn. Zelf heb ik een ruwe lijn die ik vaak gebruikt, grof papier en bepaalde kleuren.
– Daarnaast zijn vormen belangrijk, hou je van ronde vormen of vierkante? Als je kiest voor vierkant wijzig dit ook in je Instagram template. Ontwerpen zit hem in detail verandering.
– Vaste kleuren zodat men je gaat herkennen.
– Lettertypes, deze hebben meer impact dan men denkt.
– Door het gebruik van illustraties onderscheid je jezelf ook, de manier van de illustraties gebruiken of de illustraties zelf. (Kijk ook of de kleuren van de illustratie overeen komen met jouw huisstijl)
– Bepaal een sfeer die je huisstijl uitstraalt zo kun je gemakkelijker foto’s uitzoeken.
Waarom is een authentieke huisstijl voor je Instagram belangrijk?
Omdat men je gaat herkennen aan je huisstijl, hoe meer je deze laat zien hoe eerder je herkenbaarheid creëert. Denk maar eens aan de M van Macdonalds, als deze altijd een andere M gebruikt kun je dat niet onthouden. Wij mensen onthouden iets visueels vele malen sneller.
En daarnaast besef je dat wij als mensen binnen twee seconden een oordeel maken of we een partij gaan volgen of niet. Dan maakt je huisstijl dus wel uit… omdat die jou als bedrijf of persoon vertegenwoordigd.
Hoe maak je van een Instagram template een uniek ontwerp?
Je ziet een mooi template op Canva of een andere ontwerptool. Kijk naar het ontwerp, welke vormen heeft het template? Is deze rond en gebruik jij veelal vierkant? Verander het.
Maakt de template gebruik van een achtergrond? Is dat een achtergrond die bij jouw huisstijl past? Zo niet, pas hem aan naar de achtergronden die je voor je huisstijl hebt laten ontwerpen. Bevat de template een foto? Past die sfeer bij jou of zal een andere foto beter de sfeer uitdragen? En pas altijd de kleuren en lettertypes aan.
Tip: Hang je moodboard, kleuren, lettertypes en illustraties op naast je computer. Zo kun je een snelle blik werpen bij deze vragen.
Want je huisstijl inzetten op Instagram gaat het vooral in details zitten.
Wat Debora van Herken je Merk voor je kan betekenen
De klanten die ik coach leren door te doen waardoor ik tools aanreik en ze een bijstuurt en hulp biedt waar nodig is. Je kunt hier gratis een sessie boeken om samen naar je huisstijl te kijken zodat je weet wat ik voor je kan doen en waar jouw kansen liggen.
Zo creëer je van een template naar jouw unieke huisstijl waardoor je eenheid uitstraalt, vertrouwen en herkenbaarheid genereert die je volgers opleveren. Van volgers naar klanten. Het is een proces, geef het de tijd.
Liefs
Save for later @pinterest