door: Debora Boon •
4 problemen met een mailfunnel
die jij voor bent
Wat gaat er gebeuren:
Mailfunnel; Hoe voorkom ik negatieve ervaringen met mailfunnels
Voorbeeld 1:
“Ik bestelde producten en na 4 dagen kreeg ik mails over hoe je ze moet gebruiken. Het leek alsof het snel zou aankomen als ik een mail kreeg met instructies.
Ik ontving meer mails over het gebruik van het product, heel fijn en informatief.
Hoewel ze waardevol waren, begon ik me onbewust zorgen te maken. Het product was er nog niet en al die mails maakten me nerveus.
Ik zocht naar de mail waarin stond dat het binnen 6-7 werkdagen zou aankomen. Was er iets misgegaan? Deze constante stroom van mails maakte mij ongerust en gaf me een negatieve ervaring met het product. “
Die negatieve ervaring had er niet hoeven zijn, hoewel negatieve ervaringen zeer effectief kunnen zijn mits deze direct opgevolgd door een positieve.
Pavlov effect
Net zoals het Pavlov effect. Het geluid van een belletje leerde de hond associëren met het krijgen van eten – tot het moment dat het beestje al speeksel aanmaakte bij enkel het geluid van het belletje – is een merklogo niets anders dan een menselijke tegenhanger van hetzelfde effect.
In dit geval wordt een negatieve ervaring niet opgevolgd door een positieve wat. Dit heeft gevolgend voor je bedrijf/Merk. Het verkleint de kans dat men in de toekomst het merk zal aanschaffen.
Oplossing om een negatieve ervaring te voorkomen
In dit specifieke geval zou je de bezorging mogen koppelen aan je mailfunnel, de dag van bezorging dat dan pas deze mailing begon waardoor je een positieve ervaring behoudt blijft.
Mailfunnel; Dat klanten je cursus niet volgen
Voorbeeld 2:
“Je herkent vast het gevoel: je hebt enthousiast een online cursus gekocht en bent er helemaal klaar voor. Je begint vol goede moed, maar al snel merk je dat het lastig is om tijd vrij te maken tussen al het werk en de drukte van het gezinsleven.
En dan, alsof het niet genoeg is, krijg je ook nog eens e-mails met nóg meer cursussen, technieken en verhalen. Het voelt als een overweldigende lawine van informatie die op je afkomt. Je begint te twijfelen of deze cursus wel iets voor jou is en denkt er zelfs aan om je af te melden. Waarom had ik dit ook alweer gekocht?”
Dit is een situatie wat enorm veel voorkomt. Wanneer je te veel informatie tegelijkertijd binnenkrijgt, kan het brein moeite hebben om zich te concentreren en om informatie te verwerken. Dit kan leiden tot gevoelens van overweldiging, verwarring en zelfs angst. Het zelfvertrouwen kan afnemen van je klant en twijfel aan capiciteiten.
Zo zorg je ervoor dat je klant wel de cursus afrond
In deze specifieke situatie kun je je mailfunnel instellen hoever je klant is. Al ze binnen 4 dagen niet de eerste video is gegaan stuur je motiverende mails, misschien teasers uit de video zodat het aantrekkelijk wordt om de eerste video te bekijken waarbij de klant een positieve ervaring heeft en sneller door je cursus bewandeld. Dat zorgt ervoor voor herhaalaankopen.
Mailfunnel; Je e-book wordt niet gedownload
Voorbeeld 3:
“Je hebt een prachtig gratis e-book gemaakt met je kennis en expertise erin. Je weet dit is enorm waardevol voor je klanten en wordt er enthousiast van! Je maakt er nog een mailfunnel bij want dat werkt dan allemaal automatisch.
Je zet hem vol enthousiasme op je website. Je geeft het aan op instagram alleen niemand download het. Je moed zakt je in je schoenen, is het ondernemerschap wel iets voor mij?”
Dit is er eentje waar ik een beetje om moet gniffelen, want deze herken ik als geen ander in mijn ondernemerschap, net als 90% van de ondernemers die op mijn pad komen.
Een overtuiging dat iets vanzelf succesvol zal zijn zodra het wordt gelanceerd, zonder de noodzaak van gerichte promotie. Zodra dit besef herkent wordt kun je naar een oplossing werken;
Ik moet er altijd om gniffelen omdat ik die herken in het ondernemerschap, net als 90% van de ondernemers die op mijn pad komen.
De psychologische rol in de customer journey
Naast mindset speelt psychologische in marketing een grote rol. In een echt gesprek letten we (onbewust) op waar de klant zit en hoe we hen kunnen helpen. Maar online vergeten we vaak de klant echt mee te nemen. Klanten willen niet alleen oplossingen, maar ook begrip. Door hun reis te begrijpen en simpelweg met hen mee te leven, kunnen we betere marketing maken die écht aansluit.
Dat begint met het in kaart brengen van de verschillende fases waarin klanten zich bevinden, zoals bewustwording, overweging, aankoop en loyaliteit. Wat denken zij, wat hebben ze nodig om naar de volgende fase te gaan?
Wees bewust van jouw communicatie in je mailfunnel.
Het is belangrijk om te begrijpen hoe de communicatie, zoals de e-mails die je ontvangt, je kan laten voelen. Door hierop te letten, helpen we elkaar om empathischer te zijn naar klanten toe.
Als ondernemer het ripple effect groter maken.
Door klantenervaringen te benadrukken en te suggereren hoe ze verbeterd kunnen worden, streef je naar een grotere tevredenheid bij klanten. Dit kan leiden tot een betere reputatie voor het bedrijf en een hogere klantenbinding.
Relevante inhoud voor blije klanten.
Uiteindelijk is het doel om relevante inhoud te delen voor blije klanten. Door jou energie en enthousiasme voelen de klanten zich gezien, gehoord en geeft vertrouwen. Een basis waarop je de samenwerking kan voortzetten. Dat zijn alleen maar voordelen.
Populaire blogs
De laatste inzichten vertaalt in praktische inzichten en tips.