Harmonie vormgeving

door: Debora Boon • Vormgeving

3 tips Voor meer harmonie en eenheid in je vormgeving

Ik help introverte ondernemers om met hun vormgeving de ideale klant te prikkelen. Dit  zorgt voor verbinding en herkenbaarheid. In deze blog geef ik je drie tips.. 

Want misschien ken je het wel, je hebt vormgeving laten maken bij een ontwerper wat je prachtig vond. Maar lukt het je niet om deze mooie ontwerpen te vertalen naar je website, social media of advertentie? Ook al ben je handig en creatief is het voor vele ondernemers een behoorlijke uitdaging. Soms resulteert dit in een rommeltje bij elkaar of worden ondernemers onzichtbaar omdat het perfecte plaatje wat je in je hoofd hebt niet lukt.

Tip 1: Het grote plaatje

Als jij een doel voor ogen hebt kun je dat gemakkelijker behalen. Probeer het grote geheel te zien. Bijvoorbeeld in mijn onderneming vind ik eerlijkheid en oprechtheid belangrijk. Naast input van klanten gebruik ik die visie voor blogs, berichten op socials of mijn website. Door het grote plaatje te zien ben je instaat om keuzes te maken in je huisstijl die voor je gaan werken. Je straalt daarmee (onbewust) harmonie uit.

Tip 2: Herhaal, herhaal en herhaal

Laat een vormgeving creëren die jou volledig weerspiegelt. (Wil je dit zelf doen? Klik hier) Maak van deze vormgeving een lijstje met daarop je logo, kleuren, lettertypes, vormen die voorkomen en bekijk dit iedere keer als je een advertentie maakt. Komt dit overeen of heb je toch een andere kleur, sfeer of lettertype gebruikt? Dit wordt ook wel een brandbook, merkcompas of andere luxe namen genoemd;) Het is eigenlijk een checklist van jouw vormgeving dat zorgt voor harmonie in je vormgeving en resulteert in meer verbinding en herkenbaarheid naar je klant.

Tip: Hang de checklist dicht bij je computer zodat je altijd je vormgeving bij de hand hebt. 

Tip 3; Keuzes!

Onbewust passen ondernemers de kleuren en lettertypes aan van hun vormgeving. Omdat dat ene programma waarmee je werkt net niet over het lettertype of kleur beschikt die jij in je vormgeving gebruikt of het is een betaalde functie. Maar weetje, juist door die details maak je het verschil. Denk maar eens dat de M van Macdonalds anders wordt, ik denk toch dat je hem dan voorbij rijdt. Door consequent keuzes te maken creëer je hierdoor verbinding en herkenbaarheid voor je klanten. Maak keuzes,  al kost het extra moeite het zal lonen!

Tip 3; Leer jezelf kennen

Hoe beter jij in staat bent om te vertellen wie je bent. Wat je klanten aanbied of welke ervaring zij krijgen als ze jouw inschakelen. Hierop is persoonlijke vormgeving gebaseerd. Dit wordt in de praktijk veel makkelijker om dit toe te passen. Want de vormgeving staat zo dicht bij je dat het een natuurlijk aanvoelt, niets pusherig, je voelt niet “het is niet goed genoeg”. Het is perfect omdat jij je keuze maakt door naar je gevoel te luisteren.

Wat klanten zeggen;

“Een checklist levert mij duidelijke kaders op waarmee ik consistent mijn vormgeving kan uitzetten. Dat maakt het veel makkelijker dan dat je elke keer zelf weer moet bedenken hoe je het moet doen met je kleuren, stijl en woordkeus.”

“Het bleef niet alleen bij het creëren van mijn vormgeving maar samen met Debora zijn we ook aan de slag gegaan met de implementatie van je vormgeving door te brainstormen, te sparren en feedback te geven. Dat maakte voor mij zo’n verschil.

“Ik vind het zo fantastisch hoe Debora mijn gevoel en energie kan voelen en weergeven in een vormgeving. Het klopt gewoon allemaal.”

Save for later @pinterest

origineel, kerstcadeau, bedrijf, klanten, inspiratieHerken je Merk
Herken je Merk