11 dingen die je moet weten voordat je vormgeving laat maken

door: Debora Boon •

11 dingen die je moet weten voordat je vormgeving laat maken

Je staat op het punt om vormgeving te laten maken voor je bedrijf. Dat is super spannend, want hoe ziet het er straks uit? Met meer dan tien jaar ervaring als ontwerper heb ik veel zien misgaan. Daarom neem ik je graag mee in het proces van vormgeving, zodat je verwachtingen werkelijkheid kunnen worden.

De impact van vroege beslissingen op je vormgeving

1. Je bent net begonnen met je bedrijf en wilt meteen kwaliteit uitstralen door vormgeving te laten maken. Eerlijk? In veel gevallen is dit niet verstandig. Omdat je in het eerste jaar zo enorm veel verandert, je klant wordt helder, persoonlijk groei je enorm wat maakt dat je branding snel veroudert is.

2. Als startende ondernemer ben je zo’n €900 kwijt aan branding, nog voordat je geld hebt verdiend. Mijn advies is om eerst je marketing- en verkoopvaardigheden te ontwikkelen en daarna pas je branding aan te pakken. Je kunt ook overwegen om beide tegelijk aan te pakken in een cursus, zodat branding, marketing en sales samenkomen.

Emotionele connectie door vormgeving

3. Ben jij iemand die precies weet hoe je je vormgeving wilt en zoek je puur iemand om het voor je te maken? Wat voegt een vormgever dan voor jou toe? Laat de controle varen, durf uit je comfortzone te stappen en je te laten verrassen. Door aan te geven welke emoties je bij je klanten wilt oproepen, wie jij bent als persoon, je persoonlijke waarden en meer esthetiek, kan je vormgeving veel persoonlijker aansluiten. Anderen zien immers jouw blinde vlekken en sterke punten. Goede en mindere kwaliteiten samen maken jou wie je bent, en door dit in je vormgeving te verwerken, straal je uit zoals je in werkelijkheid al doet.

4. Of ben jij het type alles gooien we over de balk en je maakt maar iets? Branding wordt pas opmerkelijk als er een karakter in wordt ervaren. Vormen en lijnen weerspiegelen persoonlijke waarden. Zo kunnen bijvoorbeeld ronde vormen flexibiliteit uitstralen, snelle lijnen de snelheid van denken benadrukken, of strakke lijnen je analytische kant tonen. Door persoonlijkheid toe te voegen, trek je klanten aan en voelt het uitnodigend aan. Wil je er zo min mogelijk werk aan hebben omdat het niet je piece of cake is? Vertel wat je wilt bereiken, waar jij blij van wordt, je waarden en je type klanten zodat je vormgeving hierop in kan spelen.

Authenticiteit in Branding

5. Bij vormgeving denken veel ondernemers aan een logo en kleuren, maar het gaat om meer dan dat. Je laat een sfeer creëren die je klanten aantrekt, net zoals je op een evenement sommige mensen opmerkt en anderen liever niet naast je hebt staan.

6. Stel, je hebt prachtige vormgeving laten maken die er fantastisch uitziet, maar je hebt zelf geen idee hoe je het moet gebruiken voor bijvoorbeeld Instagram of je blog. Het is dan tijd om te leren hoe je je vormgeving kunt inzetten. Je kunt bijvoorbeeld een cursus volgen bij Herken je Merk, of natuurlijk je vormgever vragen om je te helpen bij het inzetten van je vormgeving, zodat je overal die vibe kunt toevoegen om klanten aan te trekken die bij je passen.

Méér dan oppervlakkige schoonheid

7. Als je voor de vijfde keer dit jaar je branding opnieuw laat maken omdat het steeds net niet goed genoeg is, geeft dat je klanten het idee dat je onvoorspelbaar bent, net zoals iemand die telkens een ander gezicht opzet.

8. Je hebt een prachtige fotoshoot laten maken die je wilt gebruiken voor je aankomende vormgeving. Maar wat als de foto’s helemaal niet bij je vormgeving passen? Laat daarom eerst je vormgeving maken, want de vormgeving bepaalt welk aspect van je waarden, karakter of visie het beste tot uiting komt in de fotografie. Zo wordt je vormgeving krachtiger als geheel en oogt je visuele communicatie als één geheel.

9. Laat je je vormgeving maken door je neefje op zolder? Dat hoeft niet per se slecht te zijn, maar vaak houden beginnende ontwerpers geen rekening met emoties, ervaring, marketing en sales. Maak hier bewust een keuze in. Ga je voor een vormgeving die bestaat uit een logo en kleurenpalet, of kies je voor een branding die je vibe uitstraalt, emotie overbrengt en marketing en sales ondersteunt? Het eerste geeft vaak een teleurstelling en je vormgeving laten maken door een ervaren ontwerper (gericht op marketing) zorgt voor klanten.

Flexibiliteit van vormgeving voor diverse kanalen

10. Als je je vormgeving gebruikt, moet je rekening houden met verschillende platforms. Bijvoorbeeld, YouTube heeft andere eisen dan Instagram of een website. Zorg dat je vormgeving flexibel is. Focus niet alleen op je logo of kleur, maar denk aan het geheel. Zo kun je het op elk element toepassen. Het is handig om 2 of 3 variaties van je logo te hebben. Eén voor herkenning en de ander voor bijvoorbeeld een spandoek.

Vormgeving is het eerste wat je klanten van je zien, laat het de juiste zijn

11. Als laatste, je vormgeving is het eerste wat klanten zien. In slechts 2 seconden beoordelen ze je website, Instagram of online presentatie. Gebruik die korte tijd om hun aandacht te grijpen en jouw expertise te laten zien. Het is jouw kans om indruk te maken en klanten te overtuigen. Denk dus goed na over je vormgeving en maak die eerste indruk onvergetelijk.

Voor een succesvolle vormgeving dat jou reflecteert laat de vormgever kennis maken met wie jij bent als persoon, je visie en je waarden. Zo laat jij online jezelf zien dat je klanten aantrekt. Met die aantrekking kun jij je klanten verder helpen met je expertise. Samen maken we de wereld mooier en vergroten we het ripple effect. 

Onze 3 best gelezen blogs van het afgelopen jaar.